Pendidikan Agama Kristen dalam Perspektif Multikulturalisme di Sekolah

Authors

  • Jessy Yunus Dannari Institut Agama Kristen Toraja
  • Nur Sitti Institut Agama Kristen Toraja
  • Jimmi Mangosa Institut Agama Kristen Toraja
  • Hermita Ratte Institut Agama Kristen Toraja
  • Fersiani Kanda Bassang Institut Agama Kristen Toraja

DOI:

https://doi.org/10.61132/anugerah.v2i1.427

Keywords:

Christian, Religious, Education, Multiculturalism, Schools

Abstract

Christian Religious Education (CRE) in Indonesia plays a crucial role in shaping the character and morality of students. Considering the cultural and religious diversity in Indonesia, Christian religious education needs to be delivered with a multicultural perspective that emphasizes values of tolerance and respect for differences. This article aims to explore the implementation of Christian religious education in schools within the context of multiculturalism, and how this can help strengthen attitudes of tolerance and interfaith harmony. This study also discusses the challenges in implementing multicultural-based Christian religious education and how practical solutions can be applied.

References

Firman, Arif. Multikulturalisme dalam Pendidikan Agama Kristen di Sekolah: Perspektif Teoritis dan Praktis. Medan: Penerbit Kurnia, 2017.

Hidayat, Rudi. Pendidikan Agama Kristen dan Multikulturalisme: Perspektif Inklusif dalam Pengajaran di Sekolah. Bandung: Penerbit Al-Mizan, 2018.

Panggabean, Yohanes. Mengajarkan Agama Kristen dalam Keberagaman: Tantangan dan Solusi. Yogyakarta: Penerbit Karya Bhakti, 2015.

Sari, L. A. (2019). Pendidikan agama Kristen dan peranannya dalam menciptakan kerukunan antarumat beragama. Jurnal Multikulturalisme, 5(2), 110–125. https://doi.org/10.5678/jm.v5i2.567

Sari, Melina. Tantangan dan Strategi Pengajaran Pendidikan Agama Kristen di Sekolah. Yogyakarta: Penerbit Universitas Kristen Satya Wacana, 2016.

Sumarni, N. (2020). Mengatasi tantangan eksklusivisme dalam pendidikan agama Kristen: Sebuah pendekatan multikultural. Bandung: Al-Maarif Press.

Suryanto, Agus. Tantangan Pendidikan Agama Kristen di Sekolah: Waktu dan Alokasi Pelajaran. Jakarta: Penerbit Pustaka Kristen, 2016.

Tjahjadi, Titi. Pendidikan Agama Kristen dalam Masyarakat Plural: Membangun Toleransi di Sekolah. Surabaya: Penerbit Cahaya, 2017.

Wibowo, Deddy. Pendidikan Agama Kristen di Indonesia: Menyikapi Perbedaan dan Membentuk Karakter Bangsa. Jakarta: Penerbit Alfabeta, 2014.

Widodo, A. (2021). Tantangan pendidikan agama Kristen dalam konteks multikulturalisme di Indonesia. Jurnal Pembangunan Sosial, 12(1), 98–112.

Downloads

Published

2024-12-16

How to Cite

Jessy Yunus Dannari, Nur Sitti, Jimmi Mangosa, Hermita Ratte, & Fersiani Kanda Bassang. (2024). Pendidikan Agama Kristen dalam Perspektif Multikulturalisme di Sekolah. Anugerah : Jurnal Pendidikan Kristiani Dan Kateketik Katolik, 2(1), 01–10. https://doi.org/10.61132/anugerah.v2i1.427

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.