Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall terhadap Motivasi Belajar Siswa Pendidikan Agama Kristen di SMAN 5 Palangka Raya

Authors

  • Devita Devita Institut Agama Kristen Negeri Palangka Raya
  • Joni Saputra Institut Agama Kristen Negeri Palangka Raya
  • Fernando Dorothius Pongoh Institut Agama Kristen Negeri Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61132/anugerah.v2i2.951

Keywords:

Christian Religious Education, Learning Media, Learning Motivation, Student Engagement, Wordwall

Abstract

This study explores the effectiveness of using Wordwall as a learning medium to enhance students’ motivation in Christian Religious Education at SMAN 5 Palangka Raya. Employing a quasi-experimental approach with a pretest-posttest design, the research involved 66 tenth-grade students divided into two groups: the experimental group using Wordwall and the control group using PowerPoint. Data were collected through a motivation questionnaire, and statistical analysis was conducted using t-tests with SPSS version 27. The findings revealed a significant increase in motivation within the experimental group, with average scores rising from 93.73 to 122.39 (p < 0.05). In contrast, the control group showed only a modest increase from 86.76 to 91.70. The mean difference of 20.697 between the two groups underscores the superior effectiveness of Wordwall in fostering student engagement and learning enthusiasm.

References

Ahmad, F., Suryani, D., & Wulandari, N. (2023). Pengaruh media interaktif terhadap minat belajar peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan, 9(2), 45–58.

Alifiya, S., Rahmawati, I., & Widodo, H. (2023). Dampak media Wordwall terhadap motivasi belajar siswa dalam mata pelajaran PPKn. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 18(2), 105–116.

Andini, N., Putri, R. N., & Sari, Y. (2024). Pemanfaatan Wordwall sebagai media interaktif dalam pembelajaran PAI. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 6(1), 45–53.

Anwar, R. (2022). Dasar-dasar statistik dalam penelitian pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Arib, M., Hasanah, R., & Wibowo, T. (2024). Efektivitas model pembelajaran eksperimen dalam meningkatkan hasil belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 11(1), 77–85.

Arifin, M. (2022). PowerPoint sebagai media presentasi interaktif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(1), 34–42.

Barus, S. (2025). Tantangan penggunaan PowerPoint dalam kolaborasi pembelajaran digital. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 12(1), 51–63.

Darmawan, D. (2020). Teknologi pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Effendi, A., & Juita, L. (2024). Penerapan uji normalitas dan homogenitas dalam penelitian pendidikan. Jurnal Statistika Terapan, 9(1), 1–8.

Fajar, H., Yusuf, R., & Aulia, D. (2023). Wordwall sebagai media pembelajaran edukatif dan menarik. Jurnal Inovasi Pembelajaran Digital, 5(2), 87–95.

Girsang, R. (2024). Pendidikan agama Kristen berbasis Kristosentris. Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 9(1), 21–30.

Izomi, N., Rahayu, A., & Wahyudi, M. (2024). Pengaruh teknologi digital terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 11(1), 44–55.

Julhadi, R. (2021). Teori motivasi dan implikasinya dalam pembelajaran. Jurnal Psikologi Pendidikan, 3(2), 88–97.

Kurniawan, D., Saputra, A., & Rini, S. (2024). Penerapan statistik dalam penelitian pendidikan. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 67–75.

Kurniawati, S. (2020). Penggunaan PowerPoint dalam pembelajaran interaktif. Jurnal Teknologi Informasi Pendidikan, 4(1), 67–75.

Kusnadi, A., & Azzahra, M. (2024). Penggunaan media Wordwall dalam meningkatkan motivasi belajar PPKn. Jurnal Inovasi Pembelajaran Sosial, 3(2), 56–64.

Maharani, L., Sutrisno, B., & Yuliana, M. (2022). Strategi meningkatkan motivasi belajar di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 7(3), 101–112.

Monalisa, N. (2023). Efektivitas PowerPoint dalam menyampaikan materi pembelajaran. Jurnal Inovasi Media Pembelajaran, 2(2), 49–56.

Naitboho, D., & Lado, R. (2025). Penggunaan aplikasi Wordwall dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Teknologi Pembelajaran Kristen, 3(1), 18–29.

Nurhalisa, A., & Nurcahya, R. (2025). Urgensi motivasi belajar dalam pendidikan modern. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 10(1), 1–9.

Palupi, W. (2023). Kelebihan dan kekurangan Wordwall dalam pembelajaran digital. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 6(3), 123–130.

Rahman, H., Sari, F., & Ramdhan, D. (2024). Efektivitas media Wordwall dalam meningkatkan motivasi belajar pada PAI dan pendidikan karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Islam, 5(2), 75–84.

Rapingah, S. (2022). Pengantar uji hipotesis dalam penelitian pendidikan. Jurnal Statistika Pendidikan, 6(1), 11–20.

Simatupang, T. (2020). Landasan teologis pendidikan agama Kristen. Jurnal Teologi Indonesia, 7(2), 89–97.

Suharsiwi, E. (2024). Pengembangan instrumen evaluasi pembelajaran. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 5(1), 33–42.

Wahyudi, A., Lestari, S., & Fitri, R. (2024). Langkah-langkah efektif penggunaan Wordwall dalam pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Digital, 4(1), 22–31.

Wibowo, T., & Putri, M. (2023). Statistik inferensial dalam penelitian pendidikan. Jurnal Penelitian Pendidikan, 8(1), 91–100.

Zahroh, M., Fitriyah, L., & Ningsih, H. (2024). Kendala dan solusi penggunaan Wordwall di sekolah menengah. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(2), 72–83.

Zamhari, R., Harahap, A., & Yani, N. (2025). Faktor-faktor yang mempengaruhi motivasi belajar siswa. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Bimbingan, 10(1), 33–45.

Downloads

Published

2025-05-31

How to Cite

Devita Devita, Joni Saputra, & Fernando Dorothius Pongoh. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall terhadap Motivasi Belajar Siswa Pendidikan Agama Kristen di SMAN 5 Palangka Raya. Anugerah : Jurnal Pendidikan Kristiani Dan Kateketik Katolik, 2(2), 55–66. https://doi.org/10.61132/anugerah.v2i2.951

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.