Analisis Pengembangan Instrument Evaluasi Tarkib dan Kosakata pada Materi Al-Hiwayah Kelas VIII dalam Buku Bahasa Arab

Authors

  • Jefri Hasibuan UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Hikmah Hikmah UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Nasrin Hasibuan UIN Sjeh M. Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.61132/hidayah.v2i2.964

Keywords:

Evaluation, Tarkib, Vocabulary

Abstract

This paper discusses the importance of developing tarkib (grammatical structure) and vocabulary evaluation instruments in learning Arabic, which is a crucial aspect in understanding and composing meaningful sentences. Tarkib learning includes exercises in underlining fi'il and fa'il, converting ismiyyah sentences to fi'liyah numbers, filling in blanks and selecting answers in parentheses, completing sentences, identifying the type of amount. Vocabulary learning includes practice in pronouncing vocabulary according to pictures, writing vocabulary based on pictures and filling in blank sentences. This article also outlines the different levels of mastery of tarkib, from beginner to advanced. It is emphasized that effective and adaptive evaluation instruments are needed to measure students' abilities objectively, so as to improve students' linguistic competence and logical thinking skills.

References

Afrizal Abdul Hafizh, Ubaid Ridlo, R. (2024). Pengembangan Instrument Evaluasi Tarqib Pada Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal: Al-Hasani, 2(1), 3.

Ahmadi, M. (2024). Teknik Pembelajaran Mufradat dalam Perspektif Teori Belajar Edward Lee Thorndike. Al-Waraqah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 2.

Ali Ba’ul Chusna, H. N. F. (2021). Pengembangan Instrumen Tes Kemampuan Bahasa Arab Bagi Mahasiswa IAIN Ponorogo. Jurnal Kependdikan Dasar Islam Berbasis Sains, 6(2), 2.

Arifianto, M. L. (2021). Evaluasi Pembelajaran Dan Pengembangan Tes Interaktif Bahasa Arab (Pertama). Tonggak Media.

Fitri, T., Wargadinata, W., & Fikri, S. (2025). Evaluation Of Mufrad āt : Learning Based On Situational Approach At SDIT Alam Talago , Sawahlunto , West Sumatera. Al Mi ’ Yar : Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 8(1), 1.

Hariawan, D., & Nurman, M. (2021). Evaluasi pembelajaran bahasa arab (Pertama). Sanabil.

Hidayah, N., Hattab, M., Muthoharoh, I., & Muslim, M. (2024). Penyusunan Butir Soal Unsur Bahasa Arab ( Bunyi , Kosakata , Struktur Kalimat ) Untuk Siswa MTs. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 10(3), 2.

Khairi, Z., Zulheddi, Z., & Salminawati, S. (2023). Problems of Learning Tarakib (Phrases) Arabic for Elementary Education Students. Jurnal Basicedu, 7(1), 2. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4343

Kuswoyo. (2016). Instrumen Penilaian Mufradāt. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 4(2), 1–11.

Mahbub, M., & Tauhidiyah, J. (2022). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Asrama Darul-Lughoh Al-Arabiyah Pondok Pesantren Darussalam Blokagung Banyuwangi. Tadris Al-Arabiyat: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 6.

Mahmudah, A. S. (2020). Penilaian Ideal Dan Evaluasi Efektif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Internarional Conference On Islamic Civization And Humanities, 11.

Masrukhin. (2020). Buku Siswa Bahasa Arab Kementerian Agama 2020. Jakarta: Direktorat KSKK Madrasah, 41–46.

Muhammad, D., & Muassomah, M. (2021). Respon Siswa Terhadap Pembelajaran Tarkib Berbasis Mind Mapping di Masa Pandemi Covid-19. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 23(1), 2. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v23i1.3004

Muhammad Reizkie Fachrul. (2024). Analisis Instrumen Evaluasi Pada Soal Tarkib dan Mufrodat Kelas VIII Buku Kementrian Agama 2020. INTIFA: Journal of Education and Language, 1(2), 9.

Nufus, H., Erlina, E., Koderi, K., Ramadhan, M. U. C., & Nopiyanti, N. (2022). Tatwir al-Mawad al-Tarkibiyyah ‘ala Asas al-Rasum al-Mutakharrikah bi al-Madrasah al-Mutawassitah al-Islamiyyah. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 14(1), 3.

Rahmaini. (2023). Keterampilan Dasar Berbahasa Arab Melalui Strategi Pembelajaran Aktif Rahmaini. Journal on Education, 05(04), 3.

Rizki, M. M., Fadhilah, D. C., & Edidarmo, T. (2023). Analisis Terjemahan Tarkīb Iḍāfī Surah Muhammad. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 4(1), 5.

Siregar, J. (2025). Hubungan Makna Struktur Kalimat ( Tarkib ) dengan I ’ rob. Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(3), 2.

Ulfa Maghfiroh, Ahmad Miftahuddin, N. R. (2020). Pengembangan Buku Penunjang Pembelajaran Tarakib Bahasa Arab Berbasis Metode mnemonic Untuk Siswa Kelas X MA/SMA Sederajat. Journal of Arabic Learning and Teaching, 9(1), 5.

Yusrinawati, A., & Ammar, F. M. (2023). Analisis Penerapan Penggunaan Mufradat dalam Komunikasi Bahasa Arab di Pondok Pesantren Islamic Center eLKISI Mojokerto. Academicia Globe: Inderscience Research, 2(3), 2.

Downloads

Published

2025-06-03

How to Cite

Jefri Hasibuan, Hikmah Hikmah, & Nasrin Hasibuan. (2025). Analisis Pengembangan Instrument Evaluasi Tarkib dan Kosakata pada Materi Al-Hiwayah Kelas VIII dalam Buku Bahasa Arab. Hidayah : Cendekia Pendidikan Islam Dan Hukum Syariah, 2(2), 206–218. https://doi.org/10.61132/hidayah.v2i2.964